Конкурсна робота

Токмацька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 6
Токмацької міської ради Запорізької області

Адреса: 71709м. Токмак , вул. Ковальська, 15
Телефон: (061-78) 2-21-90




Валентина Миколаївна Смоляна, заступник директора з навчально-виховної роботи Токмацької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6 Токмацької міської ради Запорізької області

Валентина Дмитрівна Мосіяш, завідувач методичного кабінету відділу освіти м. Токмака









Базова модель досвіду
Актуальність та перспективність досвіду

          Концепція освіти України базується на високих вимогах до особистості та професійної діяльності педагога. До найважливіших стратегій розвитку держави належить підготовка нового креативного, компетентного вчителя. Незважаючи на значний досвід педагогічної науки з питань адаптації, становлення молодих педагогів, пошук та впровадження нових форм роботи залишається пріоритетним напрямком діяльності освіти. Своєчасно побачити, належним чином оцінити, розвинути творчий початок, створити сприятливі умови для молодих учителів – актуальне завдання кожного педагогічного колективу.
Теоретичне обгрунтування досвіду
          Проект «Шлях до майстерності» створено на базі загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6 м. Токмака Запорізької області відповідно до Закону України «Про освіту», статуту на­вчального закладу, Положення про наставництво. Теоретичною базою досвіду є роботи Амонашвілі Ш.О., Зембицької В.М., Пальчевського С.С., Колесової Г., Хела Партнера, Станко О.С., Тевліна Б., в яких розкрито сутність і принципи наставництва, цикл роботи, стилі взаємодії між наставником і стажером, основні форми методичної роботи, індивідуальний підхід, вибір доцільних прийомів і методів.
За інноваційним потенціалом досвід є комбінаторним,
що передбачає нові конструктивні поєднання відомих педагогічниї ідей технологій та методик.
Інформаційно-педагогічна модель досвіду

Обґрунтування актуальності. Постало питання: молодий педагог- проблема чи перспектива?

          У 2013 році до педагогічного колективу школи влилися 3 педагоги, які прийшли зі студентської лави та не мали досвіду роботи в школі. У наступні два роки оновлення педагогічного складу продовжилося. Нині в школі працює 10 молодих педагогів зі стажем роботи до 3-х років: 1 учитель української мови та літератури, 1 педагог-оргазатор та вчитель української мови та літератури, 8 учителів початкових класів (троє з них перебуває у декретній відпустці). Двоє з них є студентами заочного відділення педагогічних університетів. Перед колективом постало питання: як допомогти молодим колегам оволодіти фаховою майстерністю? Завданням закладу стало створення чіткої, керованої, результативної системи роботи з питань наставництва. Для вирішення цього важливого питання потрібний системний підхід, створення організайно-педагогічних умов для зростання педагога – майстра своєї справи. Для вирішення даної проблеми в закладі в 2012-2013 н.р. було створено «Школу молодого вчителя». Керівник школи наставництва - Чекіна Тетяна Василівна, вища кваліфікаційна категорія, звання «Старший вчитель», «Відмінник освіти України», стаж роботи 43 роки.
Мета «Школи молодого вчителя»: надання високої якості освітніх послуг, підтримка престижу школи, виховання компетентно- і конкурентноспроможного педагога, озброєного новітніми знаннями, методикою та технологією навчання.
Задачі:
          · Забезпечення функціонування і подальшого розвитку школи;
          · Установлення конструктивних взаємовідносин у педагогічному колективі;
          · Залучення інтелектуального потенціалу молодих спеціалістів до методичної, навчальної та виховної діяльності закладу;

В основі роботи «Школи молодого вчителя» лежить шкільний проект «Шлях до майстерності». 

          Куратор проекту – ЗДНВР Смоляна Валентина Миколаївна. Проект представляє собою досвід роботи педагогічного колективу школи з питань адаптації та набуття професійної майстерності молодих педагогів. У ньому подана система роботи навчального закладу з молодими вчителями, розкрито роль наставництва у формуванні творчої особистості. Робота з молодими спеціалістами є пріоритетним напрямком роботи школи.
          Провідна педагогічна ідея проекту: залучити до роботи з молодими педагогами не лише педагогів-наставників, а й педагогічний колектив в цілому. Створити атмосферу співробітництва, взаємодію всіх учасників навчально-виховного процесу. Для того, щоб навчати молодих, необхідно знати чому навчати? Як? Успішна педагогічна діяльність молодого вчителя залежить не тільки від професійної підготовки і особистих якостей, а й від того, у який колектив він потрапить, які умови праці і побуту йому створять, яку надаватимуть методичну допомогу, як стимулюватимуть його ініціативність і творче начало. Для визначення структури методичної роботи з учителями-початківцями необхідно різносторонньо визначити потреби молодого спеціаліста. Для цього виникла необхідність створити «Школу молодого вчителя», залучивши до її роботи найбільш досвідчених педагогів школи. Щоб навчати молодих на сучасному рівні, бути їм цікавими, необхідно йти в ногу з часом. Це стало поштовхом для наставників до глибокого вивчення сучасних педагогічних технологій, оволодіння ІКТ- технологіями, стимулювало педагогів до пошуку, творчості. Робота школи з наставництва потребує активної участі всіх її учасників, допомагає розібратися в методичних тонкощах навчально-виховного процесу, в якому теорія і практика йдуть разом, взаємодіють і переходять у нові методичні знахідки. Діяльність «Школи молодого вчителя» організовано з урахуванням індивідуальних запитів і можливостей педагогів (діагностика стажерів), спонукає до творчого спілкування з колегами, об’єднує цілеспрямованістю до спільної мети.
          Модель досвіду містить у собі багатий арсенал різноманітних традиційних та інноваційних технологій, форм і методів роботи.

Педагогічні технології:
Комп’ютерні (дистанційне навчання, блоги);
Інформаційно- презентативна (консультування, іннструктаж, виступ, доповідь, звіт);
Ігрові ( сприяють взаємному інформаційному, духовному збагаченню. При цьому процес організовується таким чином, щоб учасники його мали можливість обмінятися життєвим досвідом, одержаною інформацією. Наприклад, Гра "Методика 6 розумних рукавичок” на основі «Методики 6 розумних капелюшків БОНО», ігрове моделювання)
Інтерактивні (вимагають безпосередньої участі кожного учасника занять, що зобов'язує організатора процесу зробити кожного учасника активним шукачем шляхів і засобів вирішення тієї чи іншої проблеми);
Ситуативного моделювання (розігрування ситуацій за ролями; опрацювання дискусійних питань із застосуванням алгоритмічно-дійових методів (дискусія, бесіда, мозковий штурм, аналіз ситуацій, гра, тренінг, експеримент, анкетування, кейс-метод,)
Особистісно-орієнтована (Бесіди, індивідуальні консультації, так як у кожного стажера свої особливості становлення.). Застосовувалися самостійно-пошукові методи (Індивідуальні: спостереження, моделювання, дослідження, самостійна робота: пошук і систематизування інформації, планування і програмування, прогнозування, проектування і моделювання);
          Найбільш результативними в роботі з молодими педагогами стали технології:
          Колективно-групової взаємодії (обговорення проблеми в загальному колі, мікрофон, незакінчені речення, мозковий штурм, навчаючи – учусь, аналіз ситуації, вирішення проблем, займи позицію, неперервна шкала думок, брейн-ринг, коло ідей) та інтерактивні методи, які дають змогу під час засідань «Школи молодого вчителя» та засідань МО створювати для молодих педагогів середовище, в якому теорія і практика засвоюються одночасно, а це надає їм змогу формувати характер, розвивати світогляд, упевненість, формувати критичне мислення, виявляти і реалізувати індивідуальні можливості. При цьому задачі ставляться так, що стажери шукають зв’язок між новими та вже отриманими знаннями; приймають альтернативні рішення, мають змогу зробити "відкриття”, формують свої власні ідеї та думки за допомогою різноманітних засобів; навчаються співробітництву.
Цікавими в роботі стали креативні методи навчання:
Метод придумування;
Метод «Якби…»;
Метод взаємонавчання;

Метод рецензій.
Ефективними були такі методи:
Метод контролю (з боку адміністрації, наставників);
Метод рефлексії (під час аналізу уроку, виховного заходу);
Метод учительського цілепокладання (планування, анкетування);
Метод продуктивного навчання (створення уроку, освоєння ІКТ);
Практичний метод (експеримент, апробація форм роботи).
          Основними напрямками діяльності є:
          · Вивчення педагогічного потенціалу кожного молодого вчителя;
          · Надання методичної допомоги наставниками;
          · Формування професійної майстерності та індивідуального стилю молодих вчителів через упровадження сучасних педагогічних технологій;
          · Відстеження результатів роботи;
          · Діагностика педагогічної діяльності;
          · Проведення майстер-класів досвідченими педагогами;
          · Залучення молодих учителів до навчання на курсах ІКТ;
          · Робота над самоосвітою;
          · Співпраця з психологом;
          · Організація виховної роботи;
          · Робота з батьками.
Результативними формами роботи наставника зі стажистом стали:
          · Вивчення нормативних документів.
          · Опрацювання критеріїв оцінювання.
          · Опрацювання вимог щодо ведення шкільної документації.
          · Складання індивідуального плану роботи.
          · Участь у методичній діяльності (педради, МО, семінари, тренінги).
          · Діагностування.
          · Знайомство з роботою стажиста.
          · Спільне складання календарно-тематичного планування та конспектів уроків.
          · Взаємовідвідування уроків.
          · Знайомство з ППД.
          · Подолання труднощів.
          · Знайомство з новинками педагогічної літератури.
          · Самоосвіта.
          · Впровадження методів, прийомів і форм навчання.
          · Впровадження ІКТ в навчально-виховний процес.
          · Результативність навчально-виховної діяльності.
Цикл роботи наставника включає чотири етапи осмислення:
          · Планування;
          · Моніторинг;
          · Аналіз;
          · Застосування.
          Актуальність досвіду полягає у забезпеченні умов для розвитку творчої особистості вчителя. Новизна досвіду полягає у спрямованості його змісту на формування мотивів для самовдосконалення, що сприяє розвитку в молодих колег самостійності, комунікативно-пізнавальної та соціальної активності, професійної компетентності.
          Досвід має практичну значимість, так як його зміст є доступним для використання заступникам директора з навчально-виховної роботи, вчителям-наставникам і молодим спеціалістам.
          У додатках подано цікаві матеріали щодо становлення молодого вчителя. Вони містять посилки на публікації в мережі Інтернет, є багато фотографій, які підтверджують проведену роботу.
          Переваги: таким чином, можна констатувати, що вчителі перебувають у постійному розвитку, зростає професійна майстерність всього педагогічного колективу, зростає мотивація для самовдосконалення, самореалізації.
          Очікувані результати: оновлення освітньої діяльності школи та підтримка позитивного мікроклімату у колективі. Підвищення фахової майстерності молодих учителів, здатність бути компетентно і конкурентноспроможними педагогами. Створення власної програми з наставництва. Обмін досвідом роботи з даної проблеми.
          Механізм реалізації: матеріали з наставництва оформлено для подальшого використання у роботі. Проводиться обмін досвідом з колегами міста. Видано методичний посібник з досвіду роботи по наставництву «Шлях до майстерності», на початку січня 2017 року в ЗОШ № 6 пройшла його презентація, де представлено досвід роботи педагогічного колективу школи з питань адаптації та набуття професійної майстерності молодих вчителів. Укладач посібника: заступник директора з навчально-виховної роботи Смоляна В.М.
          Посібник розповсюджено серед шкіл міста.

Результативність
Молоді педагоги школи:
          · Проводять нестандартні відкриті уроки для педагогів міста, беруть участь у семінарах:

- «Хмарний» урок, основою якого є віртуальна платформа Padlet, українська мова, тема “Прислівник», учитель Юдінкова А.О.;
- Інтегрований (природознавство - англійська мова) урок-подорож з використанням Smart-дошки, тема «Тварини», учитель Тарасенко М.В.;
- Урок-проект з математики, тема «Нумерація багатоцифрових чисел. Ділення з остачею», учитель Чумак К.А.
          · Усі молоді педагоги досконало володіють ІКТ:
- пройшли курсову підготовку «Технології Веб 2.0»;
- тренінговий курс «Впровадження медіа та інформаційної грамотності в навчальний процес»;
- мають власні учительські блоги;
- регулярно проводять уроки із використанням Smart-дошки;
- участь у конкурсі «Панорама розумних Smart-уроків», мають дипломи.
          · Приймають участь у фахових конкурсах:

- Всеукраїнський інтернет-конкурс „Учитель року”за версією науково-популярного природничого журналу „КОЛОСОК” (3 роботи);
- VІІ Всеукраїнський конкурс фахової майстерності «Соняшник-учитель» - 2016;
          · Участь в обласних семінарах:
- “Впровадження інноваційних технологій у роботу молодих учителів” (2 молодих педагоги та наставник);
          · Діляться методичними знахідками на педрадах, семінарах, на засіданнях МО;
          · Молоді вчителі – активні учасники художньої самодіяльності.
          Отже, виховати компетентно- і конкурентноспроможного педагога, озброєного новітніми знаннями, методикою та технологією навчання можна, за словами В.О. Сухомлинського, «перш за все, завдяки обстановці творчої праці педагогічного і учнівського колективів».


Рецензія
на досвід заступника директора з навчально-виховної роботи Токмацької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Смоляної Валентини Миколаївни «Система роботи педагогічного колективу школи з питань адаптації та набуття професійної майстерності педагогів. Проект «Шлях до майстерності».
          Проект представляє досвід роботи педагогічного колективу ЗОШ №6 з питань адаптації та набуття професійної компетентності молодих педагогів. Структура методичної роботи з даної проблеми – це своєрідна «Школа молодого вчителя», де вчителів-початківців навчають майстри-наставники всіх тонкощів методики викладання та виховання школярів. Робота спрямована на результативність: сформувати творчу особистість молодого вчителя, розкрити його потенціальні можливості як компетентного професіонала, який надасть якісні освітні послуги на замовлення суспільства.
          Сам проект довготривалий. Етапи проекту розраховані на 3-річне навчання кожного молодого спеціаліста у міській і шкільній Школі молодого вчителя з отриманням сертифікату. Практична спрямованість проекту: колективно-групова взаємодія в роботі з молодими формує впевненого у своїх можливостях педагога. На третьому році навчання молодий вчитель демонструє свої творчі можливості, проводить відкриті уроки, активно бере участь у методичних заходах, професійних конкурсах.
          Вся система роботи ЗОШ №6 з молодими вчителями представлена в методичному посібнику з досвіду роботи по наставництву «Шлях до майстерності», який розповсюджено по закладах освіти м. Токмака. Даний досвід вартий використання іншими закладами області в роботі з молодими педагогами.



Завідувач методичного кабінету відділу освіти Мосіяш В.Д.

Немає коментарів:

Дописати коментар